style="text-align: center"

Jumaat, 28 November 2014

POPIA TELUR HANCUR


 As-Salam buat semua...
Satu lagi resepi ringkas,snek ringan peneman waktu senggang di musim cuti sekolah ini buat kudapan untuk anak-anak.Walaupun kadang -kadang berasa penat selepas kembali dari bertugas di hospital,tapi time masak tu..ennn..joyyy saja.Dah hobi lah kan dan time penyakit malas tak datang.Kalau time malas tu,Azim nak makan nasi goreng pun malas nak buat...tidur saja memanjanggg..

POPIA TELUR HANCUR
Resepi:Chef Amer Hamzah .thanks

Bahan-bahan
20 keping kulit popia
4 batang jejari ketam-hiris panjang
1/2 biji bawang besar-cincang
1 tangkai cili merah-cincang
3 tangkai daun ketumbar-cincang    saya tambah
3 biji telur
1/3 sudu makan lada hitam
serbuk perasa secukupnya
serbuk lada hitam
garam secukup rasa
sedikit bancuhan tepung gandum-sebagai pelekat
minyak untuk menumis dan menggoreng

Cara memasak
  • Panaskan minyak,tumis bawang besar dan cili merah sehingga layu dan naik bau.Kacau rata.
  • Kemudian masukkan telur,hirisan daun ketumbar dan kacau hingga rata.
  • Seteruskan masukkan garam ,serbuk perasa(saya ganti dengan kiub pati ayam)dan serbuk lada hitam secukupnya.
  • Kacau sebati hingga telur berketul.
  • Setelah telur hancur masak,sejukkan seketika dan sudukan di atas sekeping kulit popia.
  • Kemudian letakkan hirisan jejari ketam di atasnya.
  • Gulung dengan kemas dan lekatkan hujung popia dengan bancuhan tepung gandum.
  • Akhir sekali,goreng popia dalam minyak terendam sehingga kuning keemasan.
  • Angkat dan toskan.Sedia di hidangkan bersama sos kegemaran. 

2 ulasan:

  1. sangat simple..wana teringin sangat nak buat popia telur ni..menarik..sedap makan time petang2 :)

    BalasPadam