Ahad, 12 Julai 2015

ALMOND LONDON NESTUM

 As-Salam buat semua..
Setiap tahun Biskut Almond London wajib ada dalam senarai biskut raya.Anak-anak saya amat sukakan biskut ni(sebab ada coklat la tu..).Kalau buat,sampai dua-tiga adunan dan diisi dalam balang besar untuk di makan lepas raya nanti.Dalam pada tu dah habis satu bekas biskut ni di makan setiap hari semasa bersahur.Makan la puas-puas,bukan selalu pun saya rajin nak buat biskut ni.Lama sangat proses menyudahkannya..kena hari yang betul-betul bersemangat!.
Selalunya saya buat bergabung dengan serbuk badam tapi kali ini bergabung dengan nestum pula.Let's try baking..

ALMONG LONDON NESTUM
Sumber:cendanakasih.blogspot thanks

Bahan-bahan
250 gm mentega
2 1/2 cawan tepung gandum 
1/2 cawan nestum-kisar halus
1 cawan tepung jagung
1 cawan gula aising   saya guna 3/4 cawan
1 biji kuning telur

badam panggang secukupnya
paper cup kecil

Hiasan*saya tidak mengunakan hiasan spt. dalam resepi
coklat masakan
almond nib-di panggang sebentar 

Cara membuatnya
  • Pukul mentega dan gula hingga kembang dan masukkan kuning telur dan pukul sebentar biar bergaul rata.
  • Masukkan nestum,tepung jagung dan tepung gandum.
  • Uli sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di tangan.
  • Ambil sedikit doh dan balutkan dengan biji badam,bentukkan bulat atau bujur.
  • Susun dalam loyang pembakar dan buat sehingga habis.(saya skip langkah 4 dalam resepi).
  • Bakar dengan suhu 180'c selama 20 minit atau sehingga masak bergantung pada oven masing-masing.Sejukkan.
Untuk saduran coklat
  • Cincang coklat masakan dan cairkan  dengan kaedah double-boiler.
  • Celupkan biskut ke dalam coklat cair dan masukkan ke dalam paper cup.Taburkan dengan Almond nib.
  • Biarkan coklat mengeras dalam suhu bilik dan kemudian bolehlah di simpan dalam bekas kedap udara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan