Jumaat, 11 Mac 2016

PETROSAINS,The Discovery Centre

Assalam buat semua.
Cerita dua minggu lepas,untuk kenangan anak-anak..
sambil hantar kakak balik universiti habis cuti sem.,kami sampai Kuala Lumpur 2 hari lebih awal.
Bawa  Azim dan Amzar dan anak saudara buat 'lawatan sambil belajar' di Petrosains KLCC.Dua-dua minat sains,elok juga menambah pengetahuan
Dibina di aras 4 dan 5 KLCC,Petrosains adalah pusat sains berkonsepkan industri minyak dan gas yang di bina oleh syarikat Petroleum negara,Peronas berhad.
Pintu masuk ke Petrosains adalah di aras 4 pusat beli-belah Suria KLCC.

Pengembaraan di dalam gelap di kenali sebagai perjalanan sekilas masa akan membawa pengunjung ke alam sepi dan tenang,
Meredah hutan hujan Malaysia,meredah ke puncak gunung dan meluncur ke dalam laut.
Anda akan di bawa masuk ke dalam ruang pameran yang besar melalui satu pintu masuk kecil dengan menaiki kenderaan gondola berbentuk titik minyak hitam yang boleh berpusing.Amazing sangat!
Elak dari pergi masa cuti sekolah..,jenuh beratur nak naik gondola yang sekali muat hanya 4 orang sahaja.
Pengunjung akan di bawa menghayati proses perubahan demi perubahan bagaimana negara yang kaya dengan sumber ini mengubah dirinya kepada negara yang lebih maju pada alaf akan datang.
Konsep serta bentuk Petrosains adalah dari konsep muzium kontemporari moden yang membenarkan kita menyentuh,merasa dan mencuba bahan pameran.
Banyak model interaktif dan permainan dan skrin 3 D di pamerkan.Objek boleh pegang tapi tak tersentuh dek tangan.

Azim ,Amzar ,si kembar Damia dan Darwish serta Adib main bermacam butang dan tuil,Dari tempat kendalian pelantar minyak di mana tugas mengerudi di lakukan hinggalah kepada simulator kokpit kereta lumba F1,Azim main sampai 3 kali .Rasa seperti lumba kereta sebenar katanya.
Di sudut dunia molekul nano, di pamerkan tangga molekul dan barang pameran tentang kimia.
Terdapat banyak  info menarik tentang asal-usul kejadian endapan,minyak,fosil,kejadian gempa bumi berjuta tahun lampau
Sudut pameran paling istimewa adalah diorama geomasa yang di lengkapi model realistik haiwan dan tumbuhan prasejarah dan gunung berapi.Ada juga replika dinosaurr T-Rex.
Betul lah seperti Albert Einstein kata,anda boleh kenal dunia melalui sains dan di Petrosains anda bukan hanya kenal sains dan petroleum tetapi juga yang berkaitan dengannya.
Tak sedar menghabiskan masa selama 4 jam di sini,Bila keluar semula,pening kepala sebab banyak memerah otak kat dalam campur dengan perut yang lapar.Lain kali kalau masuk kat sini pastikan anak-anak sudah kenyang secukupnya.Sekian sahaja catatan untuk anak-anak baca bila mereka sudah dewasa kelak jika diizinkanNYA.Sampai jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan