style="text-align: center"

Ahad, 15 Januari 2017

SPAGHETTI

 Assalam buat semua..
Boleh saja saya makan pasta hari-hari,untuk ganti nasi.Kalorinya boleh tahan juga untuk setiap 100 gm.
Tapi tu lah harapkan saya sorang saja makan 2-3 hari baru boleh habis.
Nak buat sikit-sikit tak berbaloi rasanya.
Ni pun saya buat masa tetamu datang,cepatlah habis.
Let's try masak.

SPAGHETTI

Bahan-bahan
1 paket spaghetti
1 tin sos Prego Tradisional
1 biji tomato,buang biji dan potong dadu
2 biji bawang Holland-potong dadu.
1 labu kecil bawang putih-cincang
1 paket daging kisar
1 tin cendawan butang-potong kecil
1 tin nenas kiub-potong kecil
serbuk cukup rasa Maggi
garam dan gula secukup rasa
air secukupnya.

Cara membuatnya

  • Masak air sampai mendidih.Masukkan sedikit garam dan minyak sayur.
  • Rebus spaghetti sampai lembut.
  • Angkat dan toskan airnya.

Untuk kuah


  • Panaskan minyak sayur dan tumis bawang Holland dan bawang putih hingga naik baunya.
  • Masukkan daging cincang dan cendawan butang.Biarkan sampai daging bertukar warna pucat.
  • Kemudian masukkan nenas dan tomato kiub.
  • Masukkan air secukupnya untuk mendapatkan konsisten yang di ingini.Kalau saya,suka yang berkuah sedikit.
  • Masukkan garam,gula dan serbuk cukup rasa.
  • Biarkan kuah mendidih ,sesuaikan rasanya dan bolehlah di angkat.
  • Hidangkan bersama spaghetti yang telah siap di rebus tadi.

2 ulasan:

  1. huhu..lama sungguh tak makan spaghetti ni..

    BalasPadam
  2. Sedapnya...teringin PH nak masak spaghetti. Macam dah lama tak rasa.

    BalasPadam