Selasa, 26 Mac 2013

AYAM SOS OREN

 As-Salam buat semua..

Dalam beberapa hari ini saya tidak berkesempatan untuk menulis resepi di dapur maya ini kerana terlalu sibuk dengan pelbagai urusan.Dan hari ini saya kembali bercuti selama tiga hari,cadangnya nak bawa anak-anak bercuti pada keesokan harinya di Tok Aman Bali Beach Resort dan juga menghadiri kenduri dalam minggu cuti sekolah ini. 
Sebelum tu saya entrikan satu lagi resepi ayam yang pernah saya cuba  dan rasanya agak sedap juga iaitu Ayam Sos Oren.Boleh juga di gunakan sos lemon.Di dalam resepi ini saya telah menggantikan jus segar oren sunkist dengan  jus pekat oren sunkist.

AYAM SOS OREN
Sumber:hanieliza.blogspot.com/Hanieliza's cooking.thanks

Bahan A
400 gm isi dada ayam
2 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 ulas bawang putih-tumbuk halus 

Untuk menyalut ayam
1 biji telur-di pukul sedikit
1 cawan tepung jagung    saya ganti tepung ubi
minyak untuk menggoreng

Bahan B
1 cawan jus oren sunkist(2 biji oren)    saya guna jus pekat oren sunkist
1 sudu kecil serbuk pati ayam Maggi
1/2 sudu kecil gula
1 sudu kecil minyak bijan(pilihan)
2 sudu kecil tepung jagung
2 sudu besar air

hiasan
1 biji oren- hiris
tomato-potong enam

Cara membuatnya
  • Nipiskan isi dada ayam dan perapkan ayam dengan serbuk pati ayam dan lada hitam selama 10 minit.
  • Celupkan ayam dengan telur dan sadurkan dengan tepung jagung/tepung ubi dan goreng hingga kekuningan.Toskan.
  • Goreng kesemua ayam sehinga habis.Ketepikan.
  • Keluarkan minyak menggoreng tadi dan tinggalkan 2 sudu besar di dalam kuali.
  • Tumiskan bawang putih dan masukkan bahan B kecuali tepung jagung dan masak hingga mendidih sambil di kacau perlahan(saya menggunakan 3 sudu besar jus pekat oren sunkist yang di campurkan dengan 1 cawan air).
  • Pekatkan sos oren dengan bancuhan 2 sudu kecil tepung jagung yang di bancuh dengan 2 sudu besar air.Sesuaikan rasanya mengikut kesedapan sendiri.Sos ini rasanya masam -manis.
  • Potong ayam goreng kepada kepingan kecil dan tuangkan sos oren pekat ke atasnya.Letakkan hiasan jika suka.


3 ulasan:

  1. As-salam..sedapnya..rajin betul masak..Adda plk asyk menu simple jer sebab banyak sangat vitamin M melekat..hihiiii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ada banyak juga vitamin M ni,tapi kerana anak2 nak makan vitamin M tu buat tak nampak je!hee..he

      Padam
  2. Ayo bergabung dengan bolavita , hanya disini yg bisa depo via
    Ovo dan tidak ada jam off line nya mempermudah member tidak
    perlu ke ATM lagi... dengan promo2 yg sangat menarik tanpa ribet
    langsung diberikan ^^ sabung ayam jago

    info lbh lanjut :
    whatup : +628122222995

    BalasPadam