Selasa, 30 Julai 2013

NEKBAT

As-Salam buat semua...

Kuih nekbat merupakan sejenis kuih tradisional pembasuh mulut yang diperbuat daripada tepung beras dan telur, yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Kuih nekbat biasanya disediakan dalam dua fasa. Pada fasa pertama, adunan tepung dibakar dan dimasak sehingga gebu seperti baulu tetapi tawar dan lebih keras.
Nekbat yang telah dimasak akan disimpan kering atau dijual kepada pelanggan yang akan menyediakannya sebelum dihidangkan. Nekbat kering ini tahan lebih lama dan boleh disimpan di dalam peti sejuk.
Pada fasa penyediaan akhir, nekbat ini akan disira dalam air gula yang dimasak dengan daun pandan dan cengkih bagi memberi bau wangi, dan dibiarkan sebati sebelum dihidangkan berkuah dengan air gula tersebut. Apabila ia kembang dan bertukar kekuningan ia sedia untuk dihidangkan.Nekbat yang telah disira tidak boleh dibiarkan lama, kerana ia akan menjadi kembang dan hancur.-Wikipedia
Ia adalah kuih kesukaan my bodyguard,bulan puasa ni dah buat beberapa kali atas permintaannya.Biasanya saya akan membeli Nekbat kering yang berwarna oren terang kemudian di sira sendiri.Sudah tentunya saya kurangkan sedikit sukatan gulanya berbanding yang di siap di jual kerana ia amat manis.Sedap di makan sejuk.

SIRA AIR GULA
Resepi:saji on- line 

Bahan-bahan
2 cawan air
10 sudu besar gula pasir    sukatan gula ikut kesukaan masing-masing
1 - 2 helai daun pandan
10 biji kuih nekbat 
3 biji bunga cengkih   saya tambah

Cara membuatnya.
  • Masukkan air , gula ,bunga cengkih dan daun pandan ke dalam periuk.
  • Jerang sehingga mendidih dan gula larut.
  • Masukkan kuih nekbat dan jerang sehingga nekbat mengembang(sebentar sahaja) kerana ia menyerap air gula
  • Angkat dan sejukkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan