style="text-align: center"

Rabu, 19 Mac 2014

KEK PISANG MARBLE


As-Salam buat semua..
Saya buat Kek Pisang lagi kongsi resepi dari Rahel.Cara membuat kek ini mudah dan cepat sahaja,hanya menggunakan blender.Keknya lembut dan gebu.Nampak sedikit kelainan bila di buat corak marble begini.Dari segi rasa pula lebih kurang sama sahaja dengan kek-kek pisang dari resepi yang lain.

KEK PISANG MARBLE
Resepi:Rahel.blogspot.
Sumber:Gee-hut.dua-dua...thanks.

Bahan-bahan
150 gm pisang ranum-apa-apa pisang pun boleh
180 ml minyak masak
1 cawan gula kastor
3 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1/2 suud teh esen vanila
1 sudu teh coklat emulco

Cara membuatnya
  • Ayak tepung gandum,baking powder dan soda bikarbonat.Ketepikan.
  • Panaskan oven pada suhu 170'c.Griskan acuan kek pilihan dengan mentega/marjerin.
  • Blend minyak masak,telur,gula kastor dan pisang hingga hancur.
  • Tuang adunan ke dalam mangkuk besar.Masukkan pula esen vanila dan tepung yang telah di ayak tadi.Gaul rata.
  • Bahagikan adunan kepada dua bahagian.Satu bahagian di letak coklat emulco dan satu bahagian lagi dibiarkan pada warna asal.
  • Tuangkan adunan coklat ke dalam acuan kek diikuti adunan warna asal.Buat selang -seli hingga habis.
  • Bakar dalam oven pada suhu 170'c selama 45 minit atau hingga masak.
  • Sejukkan di atas redai kek sebelum di potong.

.

6 ulasan:

  1. sedap ni makan kek pisang petang2 macam ni kak su..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu,makan dengan secawan nescafe..best!

      Padam
  2. lapo lah pulak tengok kek pisang ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak Noor tengok gambar dah lapo,kalau buat tentu kenyang kan!

      Padam