style="text-align: center"

Rabu, 20 Ogos 2014

PRATA WRAPS

As-Salam buat semua...
Hari ini masih lagi dengan resepi ringkas.Selera pun dah berubah macam-macam lepas raya ni.Cuba buat Prata wraps ni untuk bekal ke tempat kerja,boleh tahan juga rasanya dan boleh tahan juga untuk menangkis kelaparan..Let's try masak....

PRATA WRAPS
Sumber:Sky blue kitchen.Thanks

Bahan-bahan
2 keping prata segera jenama KAWAN     guna prata whole meal
4 helai daun salad butter head
1 keping dada ayam panggang
sedikit hirisan bawang besar 
1 biji tomato-di hiris
2 biji jeruk gherkins-hiris memanjang    tak letak
sos thousand island secukupnya
** Maksud perkataan gherkin adalah
jeruk putik mentimun, sejenis timun kecil untuk membuat acar.


Bahan dada ayam panggang
1 keping dada ayam-hiris kasar
garam
gula 
sedikit madu jika suka
serbuk kunyit

Bahan di hiris dan di tumbuk/kisar
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci halia
2-3 biji cili padi(boleh di tambah ikut citarasa sendiri)
1 batang serai

Cara membuatnya
  • Satukan kesemua bahan dan perap ayam selama 15 minit atau lebih-lebih lama lebih elok.
  • Panggang ayam menggunakan pemanggang ajaib sehingga ayam empuk
  • Keluarkan ayam dari pemanggang dan sedia di nikmati dengan roti prata.
Cara menyediakan Prata wraps
  • Bakar roti prata sehingga masak,guna api kecil dan pastikan roti roti prata tidak terlalu garing.ketepikan.Saute kan bawang besar dengan mentega.
  • Ambil sekeping roti prata,susun 2 keping daun salad butter head,diikuti dengan tomato,bawang saute dan kepingan ayam panggang.
  • Paipkan dengan sos thousand island secukupnya.
  • Lipat roti prata kanan dan kiri kemudian boleh ikat bahagian tengah (saya cucuk dengan lidi).
  • Hidangkan segera.

2 ulasan:

  1. em, sedapnya prata tu tengok kak su..ala, nak jugakk!!^_^

    BalasPadam
  2. nanti kak su postkan ye..he..he

    BalasPadam