style="text-align: center"

Ahad, 7 Disember 2014

KUIH ONDE-ONDE

 As-Salam buat semua..
Kuih Onde-onde amat popular di Kelantan terutamanya dalam bulan puasa puasa.Sekarang,di sini kuih ini ada di jual sepanjang tahun tak kira bulan apa.Kelapa muda parut pula banyak dalam freezer.Sekali hantar kedai untuk di parut(malas nak parut sendiri) adalah dalam 6 biji,nak buat stok.Tapi tu lah,bila orang yang parut tidak di buangnya kulit arinya sebab tu lah kelapa parutnya nampak tak putih cantik.Lain kali kena buang sendiri sebelum hantar parut kat kedai,tak puas hati ni...

KUIH ONDE-ONDE
Sumber:Azie Kitchenthanks 

Bahan-bahan
tepung pulut-ikut suka berapa banyak
5 helai daun pandan-kisar dengan air dan tapiskan
gula melaka-potong kiub kecil
kelapa muda-parut halus
garam 
sedikit air kapur
sedikit pewarna hijau   saya tambah

Cara membuatnya
  • Gaul kelapa parut dengan sedikit garam dan gula (saya tambah).Ketepikan
  • Bancuh tepung pulut dengan air daun pandan tambah sedikit pewarna hijau dan air kapur.Masukkan air sedikit demi sedikit sambil di gaul hingga adunan boleh di gentel dan tidak melekat di tangan.
  • Rebus air dalam periuk,jika suka boleh di masukkan beberapa helai daun pandan supaya wangi.
  • Ambil sedikit adunan sebesar ibu jari dan leperkan.Masukan kiub gula melaka dan tutup adunan dengan kemas dan gentel adunan dengan tangan supaya ia berbentuk bulat cantik.
  • Masukkan bebola tadi ke dalam air mendidih dan tunggu ia timbul di permukaan air menandakan ia telah masak sebelum di ceduk keluar.
  • Toskan dan masukkan ke dalam kelapa parut dan golekkan supaya ia bersalut.
  • Sedia untuk di hidangkan.

2 ulasan:

  1. wah rajinnya kak su buat onde-onde..wana pun suka makan ni..dah lama la x buat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. rajin la Wana,kalau tak ..ada sorang tu tercari2 makanan kat dapur ni.

      Padam