Khamis, 22 Jun 2017

BISKUT ROS UNTAIAN CINTA

Assalam buat semua..
Ada beberapa jenis biskut yang saya buat di penghujung Ramadhan ini.
Mulanya hanya nak beli saja biskut raya sebab penat nak membuatnya.
Tapi akhirnya saya terbuat juga beberapa jenis..mood nak raya! 
Rasanya tak sempat untuk di poskan semua di sini sebelum raya. 
Dua hari menjelang raya adalah waktu yang amat sibuk bagi semua orang termasuk saya.
Jadi hari ini saya kongsikan satu resepi biskut yang saya jumpa di FB.Kali pertama membuatnya,bentuk tidak begitu perfect
Kredit untuk Norriha Norriha/Resepi baru hari ini.
Video cara membuatnya ada di fan page tersebut.
Let's try baking

BISKUT ROS UNTAIAN CINTA 

Bahan-bahan
250 gm butter
100 gm gula halus
200 gm tepung jagung
150 gm tepung gandum
1 sudu teh esen vanila
pewarna pink dan kuning
1 sudu besar tepung beras    saya tambah

Cara membuatnya

  • Gaul rata butter,gula dan esen vanila.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga jadi doh.
  • Doh kena lembut supaya senang di tekan keluar guna acuan samperit.
  • Bahagikan doh kepada dua warna.
  • Ambil sedikit dua warna itu dan tekan keluar membentuk bunga.
  • Letakkan dalam paper cup kecil.
  • Buat sampai habis.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 150'c selama 15- 20 minit bergantung pada oven masing-masing.
  • Sejukkan dahulu sebelum di simpan dalam bekas kedap udara.

2 ulasan: