style="text-align: center"

Sabtu, 17 November 2012

ROTI SARDIN ROLL


Salam bahagia buat semua...
Saya terjumpa dengan resepi Roti sardin roll ini dalam majalah wanita(ia di tulis sebagai sardin roll roti) semasa sedang mengemas buku-buku lama.Resepi yang ringkas dan mudah untuk di sediakan .Sesuai di buat hidangan pada waktu petang sambil menonton tv.Ia adalah resepi dari Chef Ismail .Oleh kerana abang yang tengah sahaja makan sardin,saya gantikan inti sardin dengan inti ayam.Daun parsley pula  tak letak kerana anak tak makan sayur.

ROTI SARDIN ROLL
Sumber:Majalah Wanita(Chef Ismail)

Bahan-bahan
  • 1 tin sardin(425 gm)
  • 2 sudu besar mayonis
  • 10 keping roti
  • daun parsley
  • 1 labu bawang besar-potong dadu
  • garam
  • minyak utk.menggoreng
gam tepung-tepung gandum campur dengan air .
Inti sardin-buang kuah sardin dan hancurkan isinya.Tambah bawang ,mayonis dan garam .sesuaikan rasanya.

cara membuatnya
  • Gelek roti hingga nipis dan potong tepi-tepinya.


  • Kemudian letak inti sardin di dalamnya serta sedikit daun parsley .Sapukan gam tepung di tepi-tepi roti agar ia melekat ketika ketika di gulung nanti.

  • Kemudian gulung roti tersebut dan di hujung kedua-dua roti tekan dengan garfu agar ia menjadi sardin roll yang cantik.
                                  
  • Setelah siap roti sardin roll ini ,panaskan minyak dan goreng Roti sardin roll hingga keperangan.Apabila masak,tegakkan Roti sardin roll tadi agar minyak tidak meresap ke dalamnya.

  • Sedia untuk di hidangkan dan ia rangup sekali ketika masih panas.


                                                                                         

Khamis, 15 November 2012

MINI PAVLOVA


Salam bahagia buat semua yang berkunjung...

Saya buat lagi Pavlova kerana ada lebihan telur putih yang tidak di gunakan tetapi kali ini saya buat mini Pavlova, lagi senang nak makan secara individu.Tompokan meringue kita kena tinggikan sedikit seperti kubah supaya nanti apabila masak ia tidak akan menjadi leper.Buah-buahan yang saya gunakan seperti buah delima,kiwi dan anggur sahaja.Tengah sedap mengambil gambar,telefon saya boleh terlepas dari tangan dan terjatuh di tepi koridor simen di tepi rumah ,mujur tak pecah!hee...hee, careless...

MINI PAVLOVA
Sumber:IrmadiLondon 

Bahan-bahan

  • 4 biji putih telur
  • 1 cawan gula kastor   saya guna 1/2 cawan
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil cuka makan
  • 1/2 sudu makan tepung jagung

topping

  • 1 cawan krim putar 
  • 1 1/2 sudu makan gula aising   tak letak
  • 1/2 sudu kecil esen vanila

Cara membuat krim
Pukul krim putar dengan gula dan esen vanila sehingga kembang.
Bahan lain
Buah-buahan pilihan seperti-kiwi,strawberi,pic,nenas dan lain-lain buah mengikut kesukaan.
Cara membuatnya
  • Pukul putih telur sehingga setengah kembang.Masukkan gula kastor sedikit demi sedikit dan pukul lagi sehingga putih telur kembang sepenuhnya.Pastikan kesemua gula hancur.
  • Kemudian masukkan esen vanila,cuka dan tepung.Kacau dengan spatula perlahan-lahan.
  • Buat bulatan kecil di atas kertas minyak dan letakkan adunan serta bentukkan bulat seperti kubah kecil.
  • Bakar dalam oven selama lebih kurang 45 minit atau sehingga nampak perang muda.Masa membakar bergantung pada oven masing-masing.
  • Bila masak,buka pintu oven sedikit dan biarkan sehingga sejuk.Keluarkan dari oven dan sapukan dengan krim putar serta hias dengan buah-buahan pilihan.

Rabu, 14 November 2012

KACANG PANJANG GORENG dengan TELUR

Salam bahagia buat buat semua..
Dalam minggu ini di Kelantan cuma hari ini sahaja hari bekerja(Rabu).Kita bercuti dari hari Ahad selama dua hari sempena Keputeraan Sultan Muhammad ke-v yang hensem tu,sehari lagi untuk Deepavali dan sehari lagi untuk 1Muharram.Jumlah semua cuti termasuk Jumaat dan Sabtu sebanyak 9 hari.Best kan!.dan esok adalah 1 Muharram .Berbahagialah bagi mereka yang memperoleh nikmat umur yang panjang dan mengisinya dengan amalan-amalan yang baik dan perbuatan-perbuatan yang bijak. Rasulullah SAW bersabda : “Sebaik-baik manusia adalah orang yang panjang umurnya dan baik amalannya (HR Ahmad).
Hari ini saya masak kacang panjang yang di goreng bersama telur sebagai hidangan makan tengahari.Kacang panjang yang dah lama bertapa dalam peti sejuk sudah hampir hilang warna hijaunya.

KACANG PANJANG GORENG dengan TELUR
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan

  • 1 ikat kecil kacang panjang-potong menyerong
  • 1/2 kiub pati ikan bilis
  • 1 biji telur
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 biji cili padi
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • sedikit serbuk kunyit
  • 1 ulas bawang merah-hiris nipis


Cara membuatnya

  • Tumbuk 2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dan gaulkan bersama kacang panjang,serbuk lada hitam dan pati ikan bilis dan serbuk kunyit.
  • Panaskan sedikit minyak dan masukkan telur sambil di kacau supaya telur menjadi hancur.Masukkan kacang panjang tadi dan gaul sebati dengan telur hancur.
  • Goreng sebentar dengan api sederhana,masukkan cili padi dan bawang yang di hiris halus.
  • Sedapkan rasanya dan bolehlah di hidangkan.


Selasa, 13 November 2012

CHICKEN QUICHES



Salam bahagia buat semua..
Nama lainnya Chicken Tart dan nama melayunya Tart Ayam,tapi bunyi macam tak glamer.Saya letak tajuk omputih la pulak sekali-sekala.Tapi jiwa masih melayu selamanya..
Tak sangka pula anak-anak begitu mengemarinya.Saya redah saya kalau buat sesuatu pada pertama kalinya.Kalau anak-anak tak makan,saya yang tukang habiskan.Sebab tu la penimbang terkejut(bukan saya) setiap kali saya naik kat atasnya!.hee...he
Kulit tart menggunakan Pastri puff yang sentiasa ada stok dalam peti sejuk.Cadangnya kalau nak buat pastri apa pun saya selalu pakai Pastri puff sebab nak cepat.
CHICKEN QUICHES
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • pastri puff secukupnya
  • 250 gm isi ayam cincang
  • 1 biji bawang besar-potong dadu
  • 1 biji kentang-potong dadu kecil
  • 2 sudu besar hirisan daun ketumbar
  • 2 sudu besar sos prego tradisonal
  • 2 sudu besar sos cili thai
  • 1 biji tomato-buang isinya,potong kiub
  • sedikit hirisan nenas kiub
  • 1 sudu teh serbuk cukup rasa Maggi
  • 1 sudu besar saus manis ABC Heinz
  • keju Mozarella parut secukupnya
  • mayonis dan sos cili secukupnya
Cara membuat intinya
  • Panaskan sedikit mentega dan tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik baunya.
  • Masukkan isi ayam dan kentang dadu dan gaul sebati bersama bawang sebentar.
  • Tambahkan sos prego,sos cili,saus manis dan gaul rata.Tambah sedikit air dan masak dengan api perlahan.
  • Bila ayam dan kentang masak,tambahkan serbuk cukup rasa Maggi,nenas kiub ,tomato kiub dan hirisan daun bawang.Sedapkan rasanya .
  • Angkat dan ketepikan.
Cara membuat kulit tart
  • Keluarkan pastri puff dari freezer,biarkan ia lembut sedikit dan tekap dengan penekap bulat bergerigi.
  • Letakkan di dalam acuan tart dan bakar sebentar separuh masak.
  • Keluarkan dari oven dan masukkan inti ayam tadi.Taburkan keju Mozarella parut ke atasnya.
  • Bakar sebentar lagi sehingga kulit tart nampak garing dan keju mencair.
  • Hidangkan dengan picitan sos cili dan mayonis.

Isnin, 12 November 2012

UDANG GORENG MANIS LADA HITAM


Salam bahagia di angin lalu...
Selamat bercuti buat semua yang sedang bercuti.Hari ini saya masuk dapur sebentar menyediakan hidangan makan tengahari.Masak udang yang mudah sahaja.Anak-anak pula musim cuti ni asyik nak makan sahaja.Tak menang tangan 'tukang masak' yang selalu keletihan ini nak membuatnya!.

UDANG GORENG MANIS LADA HITAM
Sumber:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • 15-20 ekor udang saiz sederhana
  • 2 sudu besar sos lada hitam Life
  • 1 sudu besar saus manis ABC Heinz
  • 2 sudu besar sos cili thai
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 biji lada merah besar-hiris nipis
  • 1 biji bawang besar-potong bulat
  • 1 sudu teh maggie cukup rasa

Cara membuatnya
  • Bersihkan udang dan perap dengan semua bahan di atas kecuali bawang ,lada merah dan serbuk lada hitam
  • Panaskan sedikit minyak dan masukkan udang .Goreng udang sebentar.
  • Masukkan bawang besar dan lada merah serta serbuk lada hitam.Gaul sebati sambil teruskan menggoreng sebentar lagi.
  • Bila kulit udang kelihatan merah,sesuaikan rasanya dan bolehlah di angkat.
  • Hidangkan bersama nasi putih.

Ahad, 11 November 2012

MARBLE CHEESE CAKE

Salam bahagia buat semua...
Musim cuti sekolah sudah bermula.Program saya nak buat macam-macam resepi dalam my wishing list.Entahlah kesampaian atau tidak.Asyik kerja memanjang sahaja.Kat mana la saya nak celah badan ni nak ambil cuti,dapat 3 hari pun cukuplah.List menunggu yang nak bercuti tak putus-putus(sesi mencurah perasaan!).Marble Cheese kek ini pun saya buat semasa sehari bercuti pada minggu lepas.Baru sekarang dapat masuk blog.


























MARBLE CHEESE CAKE
Sumber:Puan Ros-Sinaran menu.blogspot

Bahan-bahan
  • 250 gm.mentega
  • 1 cawan serbuk koko
  • 3 biji telur gred B
  • 1 1/2 cawan gula kastor     saya letak 1 cawan shj.
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh esen vanila
Cara membuatnya
  • Cairkan mentega dengan api sederhana,padam kan api dan masukkan serbuk koko.Kacau rata
  • Pukul gula dan telur hinga sebati.Masukkan ke dalam adunan mentega-koko.Kacau sebati.
  • Masukkan susu dan kacau lagi hingga semua sebati.
  • Masukkan tepung yang telah di ayak bersama baking powder dan soda bikarbonat sedikit demi sedikit sambil di kacau hingga sebati.Akhir sekali,masukkan esen vanila dan kacau rata.
  • Panaskan oven pada suhu 175'C.Alas loyang 10"x10" dengan baking paper.Biar kertas berjuntai pada dua belah yang bertentangan supaya mudah mengeluarkan kek apabila masak kelak.
  • Tuang adunan ke dalam loyang dan ratakan.tinggalkan sedikit untuk membuat corak marble di atas lapisan cheese nanti.
  • Bakar selama 20 minit.
  • Keluarkan kek dari oven dan biarkan selama 5 minit.Tuang adunan cheese ke atas kek dan ratakan.Paipkan baki adunan coklat ke atasnya dan lorekkan corak mengikut citarasa.
  • Bakar lagi selama 15 minit atau sehingga lapisan cheese kelihatan masak dan kering.
  • Sejukkan sebelum kek di potong.Saya memotongnya ketika masih suam sebab itulah tepi kek nampak tidak licin.
Bahan-bahan untuk lapisan cheese
  • 250 gm.cream cheese
  • 1 cawan gula kastor    saya guna 3/4 cawan
  • 1 biji telur gred B
Cara membuatnya
Pukul cream cheese hingga gebu.Masukkan gula dan pukul lagi ,kemudian masukkan telur.Pukul hingga semua bahan sebati dan tidak berketul/licin.                           
  

Selasa, 6 November 2012

SOS BUTTERSCOTCH

Salam bahagia buat semua..
Sos butterscotch homemade  ini sesuai di buat sapuan di atas roti dan boleh juga di buat topping untuk cheese cake,kek-kek lain yang sesuai,curahkan sedikit di atas bun mentega atau di makan dengan pancake.Ia agak manis,boleh juga di kurangkan sedikit sukatan gula jika tidak berapa suka akan rasanya yang manis .Tapi kalau untuk sapuan di atas roti saya rasa ia sudah sesuai.
SOS BUTTERSCOTH
Sumber :cook.com
olahan   :Izahdaut

Bahan-bahan
  • 1/2 cawan gula perang
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/4 cawan tepung
  • 1/2 cawan mentega
  • secubit garam-optional
Cara membuatnya
  • Satukan gula perang,gula pasir,tepung dan air ke dalam periuk kecil.Kacau sebati.
  • Masak di atas api kecil hingga gula hancur.Tambahkan esen vanila dan mentega.
  • Masak dan sentiasa kacau sehingga menega cair dan sedikit pekat.
  • Sejukkan dan boleh di sapu di atas roti kosong.
** Nota
Kacau di atas api hanya sedikit pekat sebab bila sos ini sejuk ianya makin pekat.Jika pekat sangat boleh di tambah sedikit air panas sebelum di gunakan,boleh di simpan di dalam peti sejuk supaya tahan lama.

Isnin, 5 November 2012

NASI AYAM PLANTA

Salam bahagia buat semua...
Nasi ayam adalah menu yang paling popular di rumah saya.Selalu saja saya buat,tetapi baru kali ini dapat masukkan entrinya.Setiap orang mempunyai cara masing-masing untuk buat Nasi ayam walaupun resepinya hampir  sama sahaja.Kali in saya buat Nasi ayam planta yang di ambil kat blog Azlita masam manis.

NASI AYAM PLANTA
by : Pn. Hajah Sabariah
Sumber : Buku Resepi Planta

Bahan Ayam

  • 1 ekor ayam - dipotong 10
  • 3 sudu besar kicap pekat
  • 1 senduk kicap manis
  • 1/2 senduk gula
  • 1 kiub ayam
  • 3 sudu minyak bijan
  • 3 biji bawang putih - dikisar
  • 5 inc. halia - dikisar
Rebus ayam yg telah di potong dan di cuci bersih hingga empuk.
Air rebusan ayam jangan di buang kerana akan di gunakan untuk menanak nasi dan kuah sup ayam. Campurkan semua bahan- bahan di atas.
Lumurkan pada ayam yg telah di rebus tadi.
Perap sekejap.
Panaskan minyak yang banyak dan goreng ayam tadi.
 

Bahan Nasi
  • 4 cawan beras - cuci bersih toskan
  • air rebusan ayam secukupnya untuk menanak nasi
  • 1 senduk planta
  • 5 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 inc. halia - dikisar
  • 2 batang serai - dititik
  • sekuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga
  • 5 ulas bunga cengkih
  • garam secukup rasa.
Masukkan planta dalam periuk nasi dan tumis sekejap bahan-bahan untuk menanak nasi.
Masukkan air rebusan ayam dan beras.
Tanak nasi sehingga masak.

Bahan Sos Cili

  • 3 ulas bawang putih - kisar
  • 1 inc. halia - kisar
  • 6 biji cili merah -  dikisar
  • 2 senduk sos cili
  • 1 senduk sos tomato
  • garam dan gula secukup rasa
  • 3 sudu besar planta
Campurkan semua bahan untuk membuat sos.
Masak atas api dan kacau.
Bila dah 3/4 masak masukkan 3 sudu besar planta, untuk mendapatkan aroma dan sos yang berkilat.
Perasakan dengan garam dan gula.

Bahan Sos Kicap

  • 1 sudu besar planta
  • 2 ulas bawang putih - kisar
  • 1 inc halia - kisar
  • 1 senduk kicap manis
  • 3 biji cili padi - dihiris
Tumiskan semua bahan sos kicap dengan planta.
Tambahkan hirisan cili padi untuk menambahkan kepedasan.

Bahan sup ayam  saya buat sendiri
  • air rebusan ayam
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 sudu besar rempah sup Adabi/1 sup bunjut
Renehkan sup dengan api sederhana sehingga  semua bahan-bahan sebati.Sesuaikan rasanya dan bolehlah di angkat.
Taburkan hirisan daun sup dan bawang goreng.

Ahad, 4 November 2012

ROTI JALA BERINTI

Salam bahagia buat semua...
Saya buat Roti jala lagi tapi kali pula di letakkan inti dan kemudian di gulung.Intinya boleh di pelbagaikan seperti inti sardin,inti tuna,inti ayam dan inti daging.Saya telah meletakkan inti daging dan kentang serta karot di dalamnya.Dan sekarang saya ada bahan baru dalam masakan,selalu sangat menonton rancangan Master Chef membuatkan saya suka menggunakan kicap saus manis Abc nya sebagai penganti gula.Roti jala berinti ini sesuai untuk di buat hidangan pada waktu pagi dan petang serta boleh juga di bawa untuk berkelah.
ROTI JALA BERINTI
olahan:daridapursuzana
  • 2 biji kentang -di potong dadu
  • 1 biji bawang Holland- potong dadu kecil
  • 1 biji karot-potong dadu kecil
  • isi dada ayam - dicincang halus
  • 2 sudu besar planta
  • 1 sudu besar rempah kari daging
  • 5 ulas bawang putih-cincang halus
  • sedikit garam
  • 1 sud besar saus abc kicap manis Heinz
  • 1 sudu besar sos cili thai 
  • 1 sudu besar cili kering kisar
Cara membuatnya
  • Panaskan planta dan tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau, masukkan rempah kari yang dibancuh dengan sedikit air.
  • Tumis sehingga naik minyak dan kemudian masukkan cili kering kisar,sos cili thai.
  • Kentang dan karot di rebus sebentar dan toskan.Masukkan ke dalam bahan tumis dan tambahkan isi ayam dan sedikit air. Masak sehingga kentang dan karot empuk. 
  • Tambahkan saus abc kicap manis Heinz dan garam secukup rasa.
  • Bila semua bahan masak bolehlah di angkat dan ketepikan.                         

Manakala untuk adunan roti jala pula,saya menggunakan adunan yang biasa saya buat dari resepi kakzu.

ROTI JALA
Bahan-bahan
  • 4 1/2 cawan tepung gandum
  • 5 cawan air/susu segar
  • 2 biji telur
  • 1 sudu besar mentega-di cairkan
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar gula-saya tambah
  • pewarna kuning.
Campurkan kesemuanya dan kisar dengan blender hingga sebati.Jika pekat sangat bolehlah di tambahkan sediki air.
      

Bolehlah mula membuat roti jala dan bila siap, bentangkan di atas pinggan ,kemudian letakkan sedikit inti tadi dan gulung seperti biasa.
Buatlah sehingga inti habis.Sedia untuk di hidangkan.

Sabtu, 3 November 2012

PUDING SEJUK BUAHAN SEGAR




























Salam bahagia buat semua....
Saya membuat dessert ini kerana nak menghabiskan banyak buah-buahan yang ada di dalam peti sejuk.Tak ada sesiapa pun yang makan buah tu termasuk saya sendiri yang tidak begitu suka makan buah.Tapi kalau di buat dessert atau puding barulah cepat saya makan.Buah-buahan yang boleh di gunakan bergantung kepada pilihan masing-masing.

PUDING SEJUK BUAHAN SEGAR
olahan:daridapursuzana

Bahan-bahan
  • buah anggur merah
  • buah kiwi
  • buah delima
  • pisang
  • epal merah
saya tambah sedikit buah koktel-nenas kiub  dan peach
kuah dessert
  • 1 tin susu cair
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 bekas yogurt perisa mangga
  • 1/2 cawan krim putar
Cara membuatnya
  • Basuh bersih semua buah,anggur di belah dua,kiwi di potong kecil ,pisang di potong bulat,epal di potong kiub dan buah delima di keluarkan biji-bijinya dari kulit.
  • Campurkan kesemua bahan kuah dan kacau sebati.Masukkan kesemua buah ke dalam bekas dan tuangkan kuah ke atasnya
  • Sejukkan di dalam peti ais sebelum di makan.

Khamis, 1 November 2012

KERABU IKAN REBUS

























Salam bahagia buat semua..
Bersua kembali di sini.. selepas empat hari tidak menulis dek kerana sentiasa keletihan selepas pulang dari kerja,saya tak berkesempatan nak up date blog.Waktu ini rasa tenang sikit,semua stress pun dah pergi belayar jadi bolehlah saya masukkan entri Kerabu ikan rebus ni.Sukatan bahan kerabu boleh di sesuaikan dengan citarasa sendiri.

KERABU IKAN REBUS
Sumber:daridapursuzana
Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan Tongkol/Aya
  • 1 biji bawang merah-hiris nipis
  • 1 biji lada merah-potong nipis
  • 1 biji lada hijau-potong nipis
  • air perahan limau nipis secukupnya
  • sos ikan secukup rasa
Cara membuatnya
Bersihkan ikan dan rebus dengan sedikit air sehingga masak.Sejukkan sebentar dan ambil isinya sahaja dan hancurkan dengan sudu.
Gaulkan dengan bawang merah,lada merah dan hijau serta tambahkan air perahan limau nipis dan sos ikan.Gaul rata dan biarkan sebati.
Sesuaikan rasa masam dan masinnya secukup rasa yang kita inginkan.Sedia untuk di hidangkan dengan nasi putih.